Projekt Európske hlavné mesto kultúry – paškvil alebo originál ?

Autor: Peter Neuwirth | 26.3.2010 o 17:45 | Karma článku: 6,51 | Prečítané:  1485x

Pri návšteve miest, ktoré už toto megapodujatie majú za sebou som bol upozorňovaný na chyby a nedostatky pri príprave a realizácii projektu EHMK. Na niektoré upozorňuje aj dvorný expert EÚ pre túto oblasť Robert Palmer z bruselskej Palmer/Rae Associates. Zákazku na spracovanie skúseností z 25 miest kultúry dostal od Generálneho direktoriátu pre vzdelanie a kultúru Európskej komisie a v priebehu šiestich mesiacov pomocou spolupracovníkov z tímov 27 krajín vytvoril štúdiu o mestách kultúry do roku 2004. Štúdia neobsahuje poznatky a skúsenosti obyvateľov jednotlivých miest len platených pracovníkov organizácií EHMK v jednotlivých krajinách.

Najzákladnejšou požiadavkou pre dotyčné mesto, ktoré sa uchádza o titul EHMK je vytvoriť originálny projekt, ktorý sa odlišuje od projektov už vykonaných.Toto je zmyslom podujatia, ktoré má vo svojom názve kultúru a nie nekultúrnosť. Ak však projekt pripravujú ľudia, ktorí s kultúrou majú pramálo spoločné len to,že sú deti a známi vládnucich politikov osud podujatia už na začiatku dostáva silné trhliny. Keďže v Košiciach vznikol tím EHMK politickým rozhodnutím, nedalo sa očakávať, že to budú ľudia kreatívni a odborní. Preto sa „projekčný team" premenil na cestovnú kanceláriu EHMK. Mladí ľudia vyrazili aj spoločne s primátorom Košíc do miest, ktoré už realizovali podujatie alebo sa neho pripravovali. Ani najlepšia cestovka by nevedela vybrať takéto destinácie ako Lyon, Marseille,Tolouse, Liverpool, Essen, Istanbul, Nice, Londýn a mnohé ďalšie, ktoré ostávajú predmetom „obchodného" tajomstva. Kladiem si rečnícku otázku načo tam boli. Na skusy, na obhliadku miest a pamätihodností či na opisovanie domácich úloh ?

Výsledkom je projekt, ktorý má s originalitou pramálo spoločné. Má názov Interface, čo je bežné označenie umeleckých a obchodných podujatí ak chce istá záujmová skupina preniknúť do iného prostredia. V matematike sa to nazývalo množiny,podmnožiny a prieniky. Slogan use the city sa vyskytuje temer v každom turistickom sprievodcovi na Západe, ktorý nabáda návštevníka aby využil mesto, samozrejme za primerané poplatky. Prvé projektové logo s fotografickým hľadáčikom je bežným logom každej desiatej firmy , aby zvýraznila, že objektom jej záujmu je zákazník. Mladí ľudia objavili Ameriku a daňový košický poplatník už „vycáloval" milióny korún slovenských a teraz sa to šplhá do miliónov eur. Spomínané peniaze už natiekli do rodinných rozpočtov niektorých ctihodných poslancov mesta Košice , deťom sponzorov a „zainteresovaným" tiežumelcom, ktorí poskytli neoceniteľné konzultácie a vysokoodbornú pomoc, na akú by si netrúfli ani na Royal Arts Academy v Londýne.

O takzvaných investičných projektoch ako open air scene na bani Bankov v závalovom pásme  výmenníkových staniciach, ktoré sa majú premeniť na kultúrne body a obrovskom areáli 100 ročných kasární - kultúrneho mestečka sa už len zmieňovať znamená riziko naraziť na odpor ekonomicky mysliacich ľudí. Kto to vlastne všetko zaplatí ? Posledná správa hovorí o zrušení projektu bane Bankov. Pýtam sa koľko finančných prostriedkov už išlo na tento nezmyselný projekt ? Kto bude zodpovedný za ďalšie možné „zrušené" projekty ? Nesvedčí to o megalománii a diletantstve ?

Kindermanažment, ktorý celý tento plagiát zinscenoval mal výnimočnú podporu primátora mesta, ktorý sa zrazu ocitol v štruktúrach EÚ ako spravodajca výboru RELEX pre Západný Balkán. Aby ste rozumeli, náš pán primátor dostal hneď balkánsky horúci zemiak. Asi má výnimočné schopnosti a popri richtárčení si trúfa na europolitiku. My občania mu prajeme, len sa pýtame, prečo takýto projekt v Košiciach robia ľudia, z ktorých mnohí nepoznajú ani cestu do centra, kdežto kultúrne prostredie mesta.

Projekt nemá podporu verejnosti a na podujatia organizované košickým tímom EHMK chodí menej návštevníkov ako účinkujúcich. V poslednom čase sa objavili informácie, že projekt je v kríze a Košiciam hrozí jeho odobratie. Iste by si to v Košiciach ani nikto nevšimol, pretože väčšina Košičanov kvôli zlej komunikácii projektového tímu projektu ani nerozumie. Najlepšie to charakterizuje vysvetlenie hovorkyne košickej n.o. Košice 2013 : „Interface definuje v počítačovej terminológii komunikačné rozhranie medzi užívateľom a programom. Je prostredím na preklad medzi entitami, ktoré nehovoria rovnakým jazykom, nástroj, vďaka ktorému je možná interakcia, nevyhnutný atribút komunikácie."

No nerozumeli by ste tejto komunikačnej ekvilibristike ? Ak však nerozumiete, isto ste nevzdelanci a neviete čo je avantgarda a alternatívna kultúra.  

Kedysi v hlbokej totalite koloval medzi ľuďmi tento vtip :

Na pražskom hrade sa stretli dvaja vysokí súdruhovia a aj keď svietilo slniečko, jeden z nich mal dáždnik. Prvý súdruh sa opýtal druhého súdruha načo mu je dáždnik, keď neprší a svieti slnko. Súdruh s dáždnikom mu odpovedal, že tu v Prahe je síce pekné počasie ale v Moskve prší.

Žeby aj v Košiciach sa niekedy v roku 2006 stretli dvaja funkcionári a jeden z nich mal dáždnik preto lebo v Bruseli pršalo ?

 

Poznámka :

Posledný zo série štyroch článkov o projekte EHMK. V čase zverejňovania prebehla médiami správa o rozhodnutí vlády SR prideliť Košiciam 60 mil. euro realokáciou z OP ŽP, Doprava, Informatizácia spoločnosti a z OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast. Ale to už je iná kapitola.

Text štyroch článkov o projekte Európske hlavné mesto kultúry bol zostavený zo zahraničných a domácich zdrojov, vlastných skúseností a poznatkov autora.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.


Už ste čítali?