Projekt Európske hlavné mesto kultúry – paškvil alebo originál ?

Autor: Peter Neuwirth | 26.3.2010 o 17:45 | Karma článku: 6,51 | Prečítané:  1486x

Pri návšteve miest, ktoré už toto megapodujatie majú za sebou som bol upozorňovaný na chyby a nedostatky pri príprave a realizácii projektu EHMK. Na niektoré upozorňuje aj dvorný expert EÚ pre túto oblasť Robert Palmer z bruselskej Palmer/Rae Associates. Zákazku na spracovanie skúseností z 25 miest kultúry dostal od Generálneho direktoriátu pre vzdelanie a kultúru Európskej komisie a v priebehu šiestich mesiacov pomocou spolupracovníkov z tímov 27 krajín vytvoril štúdiu o mestách kultúry do roku 2004. Štúdia neobsahuje poznatky a skúsenosti obyvateľov jednotlivých miest len platených pracovníkov organizácií EHMK v jednotlivých krajinách.

Najzákladnejšou požiadavkou pre dotyčné mesto, ktoré sa uchádza o titul EHMK je vytvoriť originálny projekt, ktorý sa odlišuje od projektov už vykonaných.Toto je zmyslom podujatia, ktoré má vo svojom názve kultúru a nie nekultúrnosť. Ak však projekt pripravujú ľudia, ktorí s kultúrou majú pramálo spoločné len to,že sú deti a známi vládnucich politikov osud podujatia už na začiatku dostáva silné trhliny. Keďže v Košiciach vznikol tím EHMK politickým rozhodnutím, nedalo sa očakávať, že to budú ľudia kreatívni a odborní. Preto sa „projekčný team" premenil na cestovnú kanceláriu EHMK. Mladí ľudia vyrazili aj spoločne s primátorom Košíc do miest, ktoré už realizovali podujatie alebo sa neho pripravovali. Ani najlepšia cestovka by nevedela vybrať takéto destinácie ako Lyon, Marseille,Tolouse, Liverpool, Essen, Istanbul, Nice, Londýn a mnohé ďalšie, ktoré ostávajú predmetom „obchodného" tajomstva. Kladiem si rečnícku otázku načo tam boli. Na skusy, na obhliadku miest a pamätihodností či na opisovanie domácich úloh ?

Výsledkom je projekt, ktorý má s originalitou pramálo spoločné. Má názov Interface, čo je bežné označenie umeleckých a obchodných podujatí ak chce istá záujmová skupina preniknúť do iného prostredia. V matematike sa to nazývalo množiny,podmnožiny a prieniky. Slogan use the city sa vyskytuje temer v každom turistickom sprievodcovi na Západe, ktorý nabáda návštevníka aby využil mesto, samozrejme za primerané poplatky. Prvé projektové logo s fotografickým hľadáčikom je bežným logom každej desiatej firmy , aby zvýraznila, že objektom jej záujmu je zákazník. Mladí ľudia objavili Ameriku a daňový košický poplatník už „vycáloval" milióny korún slovenských a teraz sa to šplhá do miliónov eur. Spomínané peniaze už natiekli do rodinných rozpočtov niektorých ctihodných poslancov mesta Košice , deťom sponzorov a „zainteresovaným" tiežumelcom, ktorí poskytli neoceniteľné konzultácie a vysokoodbornú pomoc, na akú by si netrúfli ani na Royal Arts Academy v Londýne.

O takzvaných investičných projektoch ako open air scene na bani Bankov v závalovom pásme  výmenníkových staniciach, ktoré sa majú premeniť na kultúrne body a obrovskom areáli 100 ročných kasární - kultúrneho mestečka sa už len zmieňovať znamená riziko naraziť na odpor ekonomicky mysliacich ľudí. Kto to vlastne všetko zaplatí ? Posledná správa hovorí o zrušení projektu bane Bankov. Pýtam sa koľko finančných prostriedkov už išlo na tento nezmyselný projekt ? Kto bude zodpovedný za ďalšie možné „zrušené" projekty ? Nesvedčí to o megalománii a diletantstve ?

Kindermanažment, ktorý celý tento plagiát zinscenoval mal výnimočnú podporu primátora mesta, ktorý sa zrazu ocitol v štruktúrach EÚ ako spravodajca výboru RELEX pre Západný Balkán. Aby ste rozumeli, náš pán primátor dostal hneď balkánsky horúci zemiak. Asi má výnimočné schopnosti a popri richtárčení si trúfa na europolitiku. My občania mu prajeme, len sa pýtame, prečo takýto projekt v Košiciach robia ľudia, z ktorých mnohí nepoznajú ani cestu do centra, kdežto kultúrne prostredie mesta.

Projekt nemá podporu verejnosti a na podujatia organizované košickým tímom EHMK chodí menej návštevníkov ako účinkujúcich. V poslednom čase sa objavili informácie, že projekt je v kríze a Košiciam hrozí jeho odobratie. Iste by si to v Košiciach ani nikto nevšimol, pretože väčšina Košičanov kvôli zlej komunikácii projektového tímu projektu ani nerozumie. Najlepšie to charakterizuje vysvetlenie hovorkyne košickej n.o. Košice 2013 : „Interface definuje v počítačovej terminológii komunikačné rozhranie medzi užívateľom a programom. Je prostredím na preklad medzi entitami, ktoré nehovoria rovnakým jazykom, nástroj, vďaka ktorému je možná interakcia, nevyhnutný atribút komunikácie."

No nerozumeli by ste tejto komunikačnej ekvilibristike ? Ak však nerozumiete, isto ste nevzdelanci a neviete čo je avantgarda a alternatívna kultúra.  

Kedysi v hlbokej totalite koloval medzi ľuďmi tento vtip :

Na pražskom hrade sa stretli dvaja vysokí súdruhovia a aj keď svietilo slniečko, jeden z nich mal dáždnik. Prvý súdruh sa opýtal druhého súdruha načo mu je dáždnik, keď neprší a svieti slnko. Súdruh s dáždnikom mu odpovedal, že tu v Prahe je síce pekné počasie ale v Moskve prší.

Žeby aj v Košiciach sa niekedy v roku 2006 stretli dvaja funkcionári a jeden z nich mal dáždnik preto lebo v Bruseli pršalo ?

 

Poznámka :

Posledný zo série štyroch článkov o projekte EHMK. V čase zverejňovania prebehla médiami správa o rozhodnutí vlády SR prideliť Košiciam 60 mil. euro realokáciou z OP ŽP, Doprava, Informatizácia spoločnosti a z OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast. Ale to už je iná kapitola.

Text štyroch článkov o projekte Európske hlavné mesto kultúry bol zostavený zo zahraničných a domácich zdrojov, vlastných skúseností a poznatkov autora.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.


Už ste čítali?