Revízor Chlesťakov na Slovensku

Autor: Peter Neuwirth | 26.2.2010 o 13:52 | Karma článku: 6,19 | Prečítané:  1515x

K najslávnejším dielam svetovej dramatickej tvorby patrí nesporne komédia Revízor od ruského spisovateľa N. V.Gogoľa. V časovom priestore 24 hodín zobrazuje skazenú morálku v ospalom ruskom provinčnom mestečku, ktoré ožije príchodom nepravého revízora. Gogoľ svojou satirou neúprosne nastavuje zrkadlo všetkým nešvárom , ktoré panovali v tom čase v cárskom Rusku. Korupcia, úplatkárstvo, rodinkárstvo. Vraj už vtedy to boli rozšírené neresti vládnucej vrstvy. Od roku 1836 prešlo už niekoľko desaťročí a revízori sa stali kontrolórmi. Niektorí dokonca hlavnými.

Dva základné zákony definujú a upravujú postavenie hlavných kontrolórov samosprávy na Slovensku.  Zákon o obecnom zriadení a zákon o samospráve vyšších územných celkov. Z týchto právnych noriem vyplýva aj základná úloha kontroly plnenia úloh a kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s majetkom obcí, miest a samosprávnych celkov. Tieto úlohy a kontrolu zabezpečujú hlavní kontrolóri a ich útvary pri samosprávach. To je takzvaná vnútorná kontrola, ktorú vykonávajú kontrolóri zvolení obecným , mestským a krajským zastupiteľstvom a sú zároveň zamestnancami magistrátov, mestských a miestnych úradov. Samospráva je definovaná v rámci existujúcej legislatívy ako súčasť verejnej správy. Preto prostriedky, s ktorými hospodári, by mali byť verejné finančné prostriedky. Kontrolóri kontrolujú a zodpovedajú sa za svoju prácu svojím chlebodárcom. Z análov je možné sa dozvedieť hlavne o odmenách kontrolórom za dobre vykonanú kontrolnú činnosť. Po ukončení svojho volebného obdobia šiestich rokov im predstavitelia samosprávy vrelo ďakujú za ich činnosť, všetci sú spokojní a nastupuje nový kontrolór. Zo zákona nesmie byť straníkom počas výkonu funkcie, aj keď kandiduje ako člen politickej strany. Málokedy sa stáva, že kontrolór svoje zistenia porušenia zákonov v samospráve podáva orgánom činným v trestnom konaní. To všetko vraj svedčí o dobrej a bezúhonnej práci samospráv na Slovensku a jej kontrolórov.

O inom je systém vonkajšej kontroly nezávislými kontrolnými inštitúciami ako napríklad v Rakúsku, Maďarsku a inde, kde sa kontroluje hospodárenie miest a finančné toky od stanovenej hranice počtu obyvateľov miest, alebo paušálne všetky samosprávy. U nás takúto úlohu by mal plniť Národný kontrolný úrad alebo iný nezávislý kontrolný orgán, ak by naša legislatíva umožnila väčšiu ingerenciu štátu v kontrole miest a obcí. Ak sa samospráva bráni širšej vonkajšej kontrole iste má na to svoje dôvody. Po decentralizácii  kompetencií zo štátu sa posilnil význam samosprávy a tým vzniká zodpovednosť za kontrolu jej hospodárenia. Kto zaručí, že miestne samosprávy nie sú kontrolované Chlesťakovmi z Gogoľovho románu, ale nezávislými kontrolórmi ? Aká je ich nezávislosť na svojom zamestnávateľovi ?

Tak ako našu demokraciu radi vyhlasujú za mladú, neskúsenú rovnako je možné vyhlásiť niečo podobné o systéme kontroly samospráv. Iste by bolo vhodné vziať si príklad od skúsených demokratických krajín, kde samosprávy sú pod kontrolou nezávislých inštitúcií a sú spokojné obe strany .Štát i samospráva. Nebolo by toľko mediálnych káuz, zúžil by sa priestor na korupciu. Chlesťakov by ostal len románovým hrdinom. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.


Už ste čítali?