Dva základné zákony definujú a upravujú postavenie hlavných kontrolórov samosprávy na Slovensku. Zákon o obecnom zriadení a zákon o samospráve vyšších územných celkov. Z týchto právnych noriem vyplýva aj základná úloha kontroly plnenia úloh a kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a nakladania s majetkom obcí, miest a samosprávnych celkov. Tieto úlohy a kontrolu zabezpečujú hlavní kontrolóri a ich útvary pri samosprávach. To je takzvaná vnútorná kontrola, ktorú vykonávajú kontrolóri zvolení obecným , mestským a krajským zastupiteľstvom a sú zároveň zamestnancami magistrátov, mestských a miestnych úradov. Samospráva je definovaná v rámci existujúcej legislatívy ako súčasť verejnej správy. Preto prostriedky, s ktorými hospodári, by mali byť verejné finančné prostriedky. Kontrolóri kontrolujú a zodpovedajú sa za svoju prácu svojím chlebodárcom. Z análov je možné sa dozvedieť hlavne o odmenách kontrolórom za dobre vykonanú kontrolnú činnosť. Po ukončení svojho volebného obdobia šiestich rokov im predstavitelia samosprávy vrelo ďakujú za ich činnosť, všetci sú spokojní a nastupuje nový kontrolór. Zo zákona nesmie byť straníkom počas výkonu funkcie, aj keď kandiduje ako člen politickej strany. Málokedy sa stáva, že kontrolór svoje zistenia porušenia zákonov v samospráve podáva orgánom činným v trestnom konaní. To všetko vraj svedčí o dobrej a bezúhonnej práci samospráv na Slovensku a jej kontrolórov.
O inom je systém vonkajšej kontroly nezávislými kontrolnými inštitúciami ako napríklad v Rakúsku, Maďarsku a inde, kde sa kontroluje hospodárenie miest a finančné toky od stanovenej hranice počtu obyvateľov miest, alebo paušálne všetky samosprávy. U nás takúto úlohu by mal plniť Národný kontrolný úrad alebo iný nezávislý kontrolný orgán, ak by naša legislatíva umožnila väčšiu ingerenciu štátu v kontrole miest a obcí. Ak sa samospráva bráni širšej vonkajšej kontrole iste má na to svoje dôvody. Po decentralizácii kompetencií zo štátu sa posilnil význam samosprávy a tým vzniká zodpovednosť za kontrolu jej hospodárenia. Kto zaručí, že miestne samosprávy nie sú kontrolované Chlesťakovmi z Gogoľovho románu, ale nezávislými kontrolórmi ? Aká je ich nezávislosť na svojom zamestnávateľovi ?
Tak ako našu demokraciu radi vyhlasujú za mladú, neskúsenú rovnako je možné vyhlásiť niečo podobné o systéme kontroly samospráv. Iste by bolo vhodné vziať si príklad od skúsených demokratických krajín, kde samosprávy sú pod kontrolou nezávislých inštitúcií a sú spokojné obe strany .Štát i samospráva. Nebolo by toľko mediálnych káuz, zúžil by sa priestor na korupciu. Chlesťakov by ostal len románovým hrdinom.